Het vernieuwde Europees bandenlabel biedt de consument belangrijke informatie over de veiligheid en de milieuaspecten van een band. Het kan u, als u nieuwe banden zoekt, helpen banden te vergelijken op basis van drie criteria: brandstofefficiëntie , grip op nat wegdek, en extern geluid. Daarnaast is het sneeuwvlok-symbool en het ijssymbool nu opgenomen op het label om aan te duiden of de band voldoet aan eisen voor een winterband. Tientallen prestatiecriteria, zoals o.a. remgedrag op een droog wegdek, handling en slijtvastheid, zijn niet in het bandenlabel opgenomen. En natuurlijk is slijtage van banden voor een groot deel toe te schrijven aan het gebruik. De juiste band en bandenlabel kan zeker bijdragen aan het milieu en uw rijplezier!
Wist u dat banden tot 20% van het brandstofverbruik van uw voertuig voor hun rekening nemen? Banden met een hoge brandstofefficiëntie leveren u meer kilometers per tank en een lagere CO2-uitstoot. De rolweerstand van een band kan verschillen door het voertuigtype, de weersomstandigheden, het soort wegdek en de bandenspanning.
Eenvoudig gesteld vereisen brandstofefficiënte banden minder energie om te rollen. Dat leidt uiteindelijk tot een lager verbruik van brandstof. Rolweerstand is de weerstand die een band ondervindt bij het raken van de grond. Minder rolweerstand = minder energie nodig om een band te laten rollen = minder brandstofverbruik Rolweerstand wordt in een lab opstelling gemeten bij een temperatuur van 25 graden Celsius De rolweerstand vertegenwoordigt ongeveer 20% van het brandstofverbruik van een auto. Tussen de beste en de slechtste klasse bedraagt het verschil in brandstofverbruik 7,5%
Brandstofefficiëntie is op het bandenlabel ingedeeld in klassen van A tot E op een kleur gecodeerde schaal. Het verschil in verbruik tussen twee klassen kan oplopen tot 0,15ltr/100km.
Banden met een hoge grip op nat wegdek stoppen sneller op natte wegen dankzij een kortere remafstand. De grip van een band op nat wegdek kan verschillen door het voertuigtype, het soort wegdek of de weersomstandigheden.
De EU-index focust op slechts één aspect, namelijk het remvermogen op een nat wegdek. ‘Grip op nat’ is het vermogen van de band om ook in natte omstandigheden grip te houden. Afhankelijk van de testmethode wordt grip gemeten door:
Op het bandenlabel wordt ‘grip op nat’ ingedeeld in klassen A tot en met E. A = hoogste klasse en E = laagste klasse. In een noodsituatie kunnen enkele meters een groot verschil uitmaken. Als een personenwagen een noodstop maakt bij 80 km/u, zal een band met labelscore A gemiddeld dus 18 meter sneller stoppen dan een band met labelscore E!
Een deel van het geluid van een voorbijrijdende auto is afkomstig van de banden. Door een band te kiezen met een goede geluidsindex kunt u de impact van uw rijdende auto op de omgeving verminderen.
De Europese index meet het externe geluidsniveau van de band in decibels. Omdat slechts weinig mensen vertrouwd zijn met decibelwaarden, wordt op het bandenlabel ook een luidspreker met A, B of C afgebeeld om duidelijk te maken hoe luidruchtig een band is. De waarden geven aan hoeveel geluid een band maakt als hij in contact komt met het wegdek. Het profiel van de band (m.n. de plaatsing van de profielblokken) heeft een grote invloed op het rolgeluid dat de band produceert. Het externe rolgeluid wordt dus uitgedrukt aan de hand van 2 parameters:
Voor EV (elektrische voertuigen) is intern geluid belangrijk! Let dus op dat er geen direct verband is tussen extern (buiten de auto) en intern (in de auto) afrolgeluid van banden. Een lagere labelwaarde betekent dus niet per definitie dat het stiller wordt in de auto. Een ‘stille band’ zorgt voor minder geluid naar de omgeving.
Op het vernieuwde bandenlabel is de vermelding van het sneeuw- en ijssymbool toegevoegd voor banden die zo’n symbool hebben.
De sneeuwvlok bestaat uit een ijskristal met 3 bergtoppen. Voor banden met het sneeuwsymbool geldt dat ze voldoen aan de in VN/ECE-regelement nr.117 genoemde minimumsneeuwgrip-indexwaarden en geschikt zijn voor gebruik bij hevige sneeuwcondities. Het sneeuwsymbool is te vinden op winterbanden en veel all-season banden. In landen waar winterbanden verplicht zijn in bepaalde perioden, voldoet een band met sneeuwvlok.
Voor personenautobanden (C1) geldt dat de prestaties inzake grip op ijs moeten voldoen aan ISO-norm 19447. Voor lichte (C2) en zware bedrijfsautobanden (C3) is er nog geen geschikte testmethode voor grip op ijs. Het ijssymbool kan daarom voorlopig alleen op labels voor personenautobanden worden vermeld. Banden met het ijssymbool zijn geschikt voor gebruik bij zeer hevige sneeuw- en ijscondities. Banden met een ijssymbool worden niet standaard in de Benelux verkocht.
Op het vernieuwde bandenlabel is een unieke QR-code vermeld die u nog meer inzicht geeft in de band. Deze code leidt u direct naar de Europese Product Information Sheet van de betreffende band.
Op deze link vindt u nog extra informatie over de geselecteerde band zoals: